חוק מיסוי מקרקעין מהו?

חוק מיסוי מקרקעין מהו?

תחום המקרקעין הוא תחום רחב ודי מבלבל בשביל מי שאיננו עוסק בו באופן מקצועי ויום יומי. במאמר זה נעזור לכם לקבל תשובה על השאלה: חוק מיסוי מקרקעין מהו?

בנוגע למקרקעין

כאשר מדברים על תחום המקרקעין, מדברים על כל נכס, שאיננו נייד. הכוונה היא לקרקעות, מבנים, נחלות וכדומה. אנשי המקצוע בתחום המקרקעין נכנסים לתמונה בעיקר כאשר מתבצעת עסקה הנוגעת לנכס כזה או אחר. עסקאות בתחום המקרקעין הן בעלות שווי כספי גבוה ולכן הערכה נכונה ומקצועית של שווי הנכס הינה נחוצה ביותר.

קבוע בחוק

כמעט כל תחום בחיים כרוך בחוקים וכך גם לגבי תחום המקרקעין. חוקים רבים נחקקו לגבי תחום זה כדי להגן על מבצעי העסקאות, בין אם מהצד המוכר ובין אם מהצד המוכר של העסקה. לגבי כל עניין, הנוגע למקרקעין, תוכלו למצוא חוק מתאים, על מנת שכל מהלך יהיה ברור וכך ניתן להגן על כל הצדדים הנוגעים לעניין.

חוק מיסוי מקרקעין מהו?

חוק מיסוי מקרקעין קובע, שכל בעל נכס, בעת מכירת הנכס, חייב בתשלום מס למס ההכנסה. הסכום לתשלום נקבע לפי שווי הנכס בעת המכירה. כלומר אדם, המוכר נכס כדוגמת קרקע בסכום מסוים, נדרש לשלם מס עבור הרווח, אותו מקבל על מכירת הנכס.

פטורים

לא ניתן להבין לחלוטין חוק מיסוי מקרקעין מהו, אם לא מסייגים ומציינים את העובדה, שניתן לקבל פטור ממס זה. לדוגמה, כאשר אדם מעביר נכס מסוים לבן משפחה מדרגה ראשונה, כלומר הורה, אח, ילד, בן או בת זוג, ללא קבלת תמורה עבור הנכס, הוא פטור מתשלום מס המקרקעין.

פטור נוסף

אפשרות נוספת לזכאות לפטור ממס מקרקעין טמונה בחוק משנת 1997. בשל העלייה הגדולה ארצה באותה התקופה והביקוש הרב לדירות מגורים, המדינה אשרה פטורים ממס מקרקעין בגין מכירת דירות למגורים, אשר שמשו למגורים בלבד. גם היום, כאשר דירה משמשת למגורים בלבד, במשך מספר מסוים של שנים, בעליה יוכלו ליהנות מפטור מתשלום מס מקרקעין בעת מכירתה.

סייג לפטור

חשוב לציין, שגם לפטורים הקיימים יש סייגים. הסייג העיקרי מצוי בעובדה, שאין המדינה מסתכלת על נכסים כעל רכושו של הפרט, אלא כעל רכושו של תא משפחתי. כלומר משפחה, המונה בעל, אשה וילדים מתחת לגיל שמונה עשרה, נחשבים כיחידה אחת ולכן, אם אחד מבני המשפחה מוכר נכס ונהנה מפטור ממס מקרקעין, כל בני המשפחה נחשבים ככאלו שנהנו מפטור זה. חשוב לציין, שגם במקרים של ידועים בציבור, בני הזוג נחשבים לתא משפחתי אחד ולכן רק אחד מהם יוכל ליהנות מפטור ממס השבח.

דוגמה למקרה: זוג הורים מכרו דירה ונהנו מפטור ממס המקרקעין. לאחר תקופה, מכרו ההורים דירה, הרשומה על שם אחד או יותר מבניהם שמתחת לגיל שמונה עשרה. במקרה כזה, בעת מכירת הדירה, הרשומה שם הילדים, לא יוכלו ההורים ליהנות שוב מהפטור, למרות שהדירה איננה רשומה כלל על שמם.

המלצה חמה

במאמר זה למדנו חוק מיסוי מקרקעין מהו, אך יחד עם זאת, בעת מכירת נכס, מכל סוג שהוא, חשוב להתייעץ עם שמאי מקרקעין. זאת, כדי להימנע מתשלום מס לא נחוץ, או מבעיות עם מס הכנסה. שמאי מקרקעין מומלץ אשר יודע חוק מיסוי מקרקעין מהו על כל פרטיו, יוכל לתת לכם את המידע העדכני ביותר והרלוונטי ביותר עבורכם בהתאם לנכס, אותו תרצו למכור. במידה ואתם מתגוררים באזור המרכז יש להתייעץ עם שמאי מקרקעין במרכז