כל מה שצריך לדעת על שמאי מקרקעין

שמאי מקרקעין מקצועי מתמחה במתן חוות דעת של ערך הקרקע ושווי עתידי של הקרקע מבחינת אפשרויות נדל"ן, מסחר ועוד. מרבית מעריכי השווי הם שמאי מקרקעין, המתמחים במקרקעין. שמאים אחרים מתמחים בסוגים אחרים של רכוש, כגון אבני חן או כלים. שמאי מקרקעין ונדל"ן חייבים לקחת קורסים בפיקוח הממשלה ותקופת סטאז', לעבור מבחן ולסיים תקופת השתלמות. רוב המדינות דורשות גם תקופה מסוימת תחת פיקוח, בטרם יוכלו לעשות הערכות עצמאיות.

מי יכול לעשות הערכות?
ברוב המדינות, המדינה מרשה רק לשמאים כפופים למשמעת ידי הרשות הרגולטורית מדינתם.

מה שמאי מקרקעין באמת עושה?
כשהוא הולך לבצע הערכה, הבדיקה בשטח הוא "קצה הקרחון" של העבודה. תפקידו הוא לחקור מידע ציבורי רשום, לקבל מפות, לבדוק את הנתונים היעודים, שיטפונות, ייעוד הקרקע, לבדוק נכסים סמוכים, תדפיס מכירות ורישומים של קרקעות דומות ובודקים מידע נוסף על תנאי המכירה, מצבו של הקרקע, וכו', מיישבים מידע סותר ממקורות נתונים שונים, וכותבים את דו"ח ההערכה.

מה לגבי רקורד השמאי?
כל ההערכות חייבות להיעשות על ידי שמאי מקרקעין מומלץ המורשה  או מוסמך, חלק מהגופים דורשים גם רקורד מסוים בהערכת מקרקעין.

מהם הסטנדרטים המקצועיים?
כל שמאי מקרקעין מוסמך חייב לדבוק בסטנדרטים אחידים בהערכתו המקצועית. השמאים כפופים לדרישות מפקח השמאות.

מי מסדיר שמאים?
המדינה מורשה להסדיר את הרגולציה של השמאים במדינה ולאכוף את הסטנדרטים האחידים בהערכה המקצועית וכן את תקנות המדינה. כמו כן רשות המקרקעין של ישראל

מהו תפקידו של שמאי מקרקעין?
תפקידיו של שמאי הוא לספק הערכה אובייקטיבית ובלתי משוחדת של ערך הקרקע למלווה. שמאי אמור להעריך על פי קריטריונים קשיחים והוא לא עובד עבור הבעלים, הקונים או המוכרים, גם אם אחד מהם משלם עבור ההערכה על ידי כתיבת הצ'ק לשמאי.

מי "הבעלים" של השומה?
ההערכה היא "בבעלות" הלקוח אשר הזמין אותו (דרך השמאי).

מה אתה צריך לחפש כאשר אתה שוכר שמאי?
אתה צריך לשקול את מטרת ההערכה ואת סוג הנכס. נסה לשכור שמאי עם ניסיון בסוג הנכס, ומנוסה באזור הגיאוגרפי בו מצוי הנכס. במידה והנכס במרכז אז לחפש שמאי מקרקעין במרכז. נסה לשאול כל שמאי על החוויה שלו עם סוג הנכס באותו אזור גיאוגרפי. לדוגמא, אם ירשת קרקע באזור מרוחק ממך ואחד השכנים רוצה לקנות אותו,שאל את השמאי על הערכת המקרקעין באותו אזור בחודשים האחרונים.

מה לגבי עמלות?
דמי ההערכה נוטים לנפול בטווח מחירים צר, לכן כדאי לשכור את השמאי מקרקעין המומלץ והמוסמך ביותר שיכול להשלים את ההערכה בפרק הזמן הנדרש לך, לאו דווקא זה שלוקח את העמלה הנמוכה ביותר, שיכול ליפול על שמאי מקרקעין מתחיל ולא מנוסה. לעומת זאת, כדאי להשוות מחירים.

איך יכולים להיות שמאי?
רוב השמאים החדשים מתחילים היום עם רישיון מתאמן, לאחר שלמדו והצליחו במבחן הרישוי. אז הם מתאמנים תחת שמאי אחר (או תחת חברת שמאות) מספר שעות הקבוע בחוק בתוספת לקיחת שיעורים נוספים, כדי לקבל הרישיון הקבוע.