מהו שמאי מקרקעין

שמאי מקרקעין חייב לדעת ולהכיר את כל תחום הקרקעות והנדל"ן

שמאי מקרקעין הוא איש מקצוע מוסמך עם ההשכלה, הניסיון והעצמאות הנדרשת לדעת מהו הערך האובייקטיבי של שטח נדל"ן. יש מטרות רבות להערכות הערך: החלטות מכירה או מחיר המחירון, ניהול עזבון, מסי יישוב, שומה, ומשכנתאות.

שמאי מקרקעין מעריך את היקף העבודה הנדרשת כדי לפתח את השטח, הכולל בדיקה הכרחית של הנכס, כגון תצלומים, מפות, שרטוטים או בניין.

איך שמאי מקרקעין מעריך את הנכס?
שמאי מקרקעין  יצטרך לבדוק את הנכס, אבל לפעמים הוא יכול לפתח הערכה ללא בדיקה פנימית. שמאי חוקר נתוני שוק, רשומות ציבורי, ושיחות עם קונים, מוכרים, וסוכני נדל"ן פעילים באזור השוק. המחקר כולל ניתוח והשוואה של מכירות, חכירה, בנייה חדשה ורישומים נוכחיים של הנכסים ומקומות דומים במדינה. אחרי שהוא מחשב את כל הגורמים המשפיעים על ערך הנכס, השמאי רושם דו"ח הערכה.

אם אני מאמין שנחוץ תיקון בהערכה?
בקשה לתיקון הערכה אפשרית במכתב רשמי בכל ההזדמנות. יש לתאר את הבעיה ולספק ראיות שיתמכו בעמדה שלך. לדוגמא, אם אתה מאמין שהשמאי בחר במכירות באזורים דומים שלדעתך לא ממש דמו לנכס שלך, הגש רשימה משלך שאתה מעוניין שהוא ישקול. זכור, צריך לענות על השאלות והחששות שלך באופן ישיר, אך גם אם אתה כצרכן משלם להערכת השווי, השמאי מחויב לכללים מחייבים ולמקצועיות על פי הנתונים שהוא אוסף, ונתונים מסולפים לא יעזרו בסופו של דבר לאף אחד.

הכשרת שמאי מקרקעין
הערכות מקרקעין ונדל"ן דורשות מיומנויות עסקיות וכלכליות, ידע עמוק בשוק הנדל"ן ואפילו עבודת בילוש קטנה. רוב השמאים הם עצמאיים, והמוניטין שלהם נקבע בהתאם ליכולתם לפתח את בסיס לקוחותיהם ולספק בעקביות איכות גבוהה ודיווחי הערכה נתמכים היטב.

שמאי מקרקעין דורש תקופת הכשרה שנמשכת לפחות שנתיים. נדרש שמאי מקרקעין מומלץ ומוסמך שישמש כחונך לצורך הסטאז' ולעבור קורסי חובה. לאחר שמשלימים זאת, הוא מגיש את הבקשה להפוך לחניך רשום. לאחר אישור, הוא מתחיל לעבוד על הערכות תחת הדרכתו של שמאי ממונה, הכולל רישום מדוקדק של כל שעת ניסיון והבטחה שהדוחות שהוא מגיש עומדים בתקנים מקצועיים.

ברגע שהמועמד השלים את הקורסים הספציפיים לסוג התעודה שלו, עמד בדרישות האקדמיות והמשפטיות, וסיים את ההתמחות, אז הוא יכול לעבור את בחינת השמאות של המדינה. מעבר הבחינה הוא הצעד האחרון לקראת רישוי מלא.

רק עבודה קשה, ניסיון וצבירת ידע בשטח יכולים להפוך את השמאי לאיש מקצוע מעולה המוכן לעמוד באתגרי העתיד...מאיר פרץ - שמאי מקרקעין במרכז